21.11.2024

Usein kysytyt kysymykset

Askarruttaako mieltäsi kysymys? Tutustu usein kysyttyihin kysymyksiimme alla!
Mikäli et löydä vastausta, otathan meihin yhteyttä. Vastaamme kysymykseesi mielellämme. 

Mitä voin varata Lomalinjan verkkosivuilta? 

Kaikki oman tuotantomme matkat ovat varattavissa verkkosivuillamme. Mikäli et kuitenkaan saa varattua tai löydä haluamaasi matkaa, ota meihin yhteyttä. Muistathan, että voit myös aina pyytää meiltä räätälöidyn tarjouksen omalle ryhmällesi!


Mitä tietoja tarvitaan matkavaraukseen?

Matkavaraukseen tarvitaan vähintään matkustajan nimi (ensimmäinen etunimi ja sukunimi, kuten passissa) sekä yhteystiedot (matkapuhelinnumero, sähköpostiosoite, kotiosoite). Risteilyihin sekä osaan muista matkoista vaaditaan lisäksi syntymäaika. Mahdolliset muut tiedot esim. lentolippujen kirjoitusta tai viisuminhankintaa varten voidaan täydentää erikseen matkavarauksen jälkeen.


Miten maksan matkani, jos varaan sen verkkosivuilta?

Varauksen yhteydessä maksetaan joko ennakkomaksu tai koko matkan hinta, riippuen lähtöpäivän läheisyydestä. Järjestelmä antaa vaihtoehdot automaattisesti. Verkkopankissa voi maksaa suomalaisten pankkien pankkimaksuna, OP Laskulla tai Tililuotolla, luottokortilla (Visa tai Mastercard) sekä mobiilimaksutavoilla (Siirto, MobilePay, Pivo).


Matkan maksu asiakaspalvelun kautta varatessa?

Lähetämme varauksesta sähköpostitse ennakko- ja loppulaskun. Maksuaikaa ennakkomaksulle on 7 vrk, loppusuorituksen ajankohta riippuu matkan maksuehdoista (useimmiten 60 tai 35 vrk ennen matkaa). Mikäli matkaa varatessa loppumaksun eräpäivä on matkan ehtojen mukaisesti jo mennyt, maksetaan koko matkan hinta heti. Hintoihin lisätään palvelumaksu 28 €/varaus. Yhdellä varauksella voi olla useampia henkilöitä, kunhan kaikki laskutetaan yhdessä. Mikäli laskut halutaan postitse kotiin, peritään lisäksi 15 € toimitusmaksu.


Voinko ostaa matkapaketin ilman lentoja (pelkillä maapalveluilla)? 

Useimmissa tapauksissa kyllä, tiedustele tarkempaa hintaa asiakaspalvelustamme.


Minulla on ruoka-aineallergia, miten se huomioidaan matkalla?

Erityisateriapyynnöt ovat aina vain toiveita, emmekä voi taata niitä matkaan sisältyville ryhmäruokailuille. Mikäli tarvitset terveydellisistä, uskonnollisista tai eettisistä syistä johtuen erityisaterian (gluteeniton, laktoositon, kasvisruoka, kala-allergia, pähkinäallergia), ilmoitathan siitä jo matkavarausta tehdessäsi tai viimeistään kaksi viikkoa ennen matkaa. Paikan päällä ei ole mahdollista tehdä muutoksia ruokailuihin. Lähetämme tiedot ruoka-ainerajoitteista etukäteen kohteisiin, mutta emme voi taata saatavuutta. Mikäli sinulla on jokin lääkitys ruoka-aineallergiaan, suosittelemme ehdottomasti sen mukaan ottamista.


Mistä saan matkavahvistuksen?

Mikäli teet matkavarauksen nettisivuiltamme, saat varauksen jälkeen sähköpostiisi loppulaskun/varausvahvistuksen varauserittelyineen, osanottajatodistuksen sekä kohdekuvauksen. Mikäli et jostain syystä saa vahvistussähköpostia, ota hetimiten yhteyttä asiakaspalveluumme varauksen vahvistamiseksi. Asiakaspalvelumme kautta tehdyissä varauksissa vahvistus ja laskut lähetetään sähköpostitse heti varauksen jälkeen.


Milloin saan matkaliput?

Pohjoismaihin ja Eurooppaan suuntautuville matkoille lähetetään matkasaate varaajan sähköpostiin matkustusohjeineen noin 2 viikkoa ennen matkan alkua. Kaukomatkoille lähetään myös sähköisen lentolipun kuitti. 


Varauksessani on virhe?

Ota ensi tilassa yhteys asiakaspalveluumme.


Miten voin muuttaa tai peruuttaa varaukseni?

Varauksen voi kokonaisuudessaan peruuttaa vain matkan varaaja. Samalla varauksella olevat muut matkustajat voivat tehdä muutoksia/peruutuksia vain omaan matkaansa liittyen. Maksu- ja peruutusehdot löytyvät jokaisen matkan yhteydestä nettisivuiltamme. Huomioithan, että mikäli peruutus aiheuttaa muutoksen varauksen huone-/hyttijakoon, mahdollinen hinnanerotus peritään peruutuskulujen lisäksi peruuttavalta matkustajalta.


Maksoin varauksen verkkosivuilla, mutta en saanut sähköpostiin asiakirjoja?

Joskus yhteys katkeaa maksutapahtuman jälkeen, ja varausta ei muodostu. Ota yhteyttä toimistoomme Tarvitsemme matkan tietojen lisäksi tiedot maksutapahtuman ajasta, maksuvälineestä ja summasta, jotta voimme selvittää asian.


Mitä asiakirjoja tarvitsen matkalleni?

Kaikilla matkoilla on hyvä olla mukana matkan osanottajatodistus sekä matkustusasiakirja (passi/henkilökortti). Matkalle tarvittavat asiakirjat kerrotaan kunkin matkan nettisivuilla ja ne voivat vaihdella maittain. Mikäli matka vaatii viisuminhankintaa tai muita tietoja, ohjeistamme niistä matkan varanneita erikseen. Muistathan tarkistaa myös, että matkustusasiakirjasi on voimassa vaaditun ajan! Suosittelemme yleisesti, että passi/henkilökortti olisi voimassa vielä 6 kk matkan jälkeen. Nämä ohjeet koskevat vain Suomen kansalaisia, joten mikäli olet jonkin muun maan kansalainen, tarkistathan maasi passi- ja viisumikäytännöt suurlähetystöstä ennen matkaa.


Mistä löydän varaustunnuksen lennoille ja lentoaikataulut?

Matkan lentoaikataulu löytyy matkan sivuilta. Aikatauluihin voi tulla muutoksia, joten viimeisimmän tiedon saat sähköpostiisi matkasaatteessa noin 2 viikkoa ennen matkaa. Samalla saat lähtöselvitykseen tarvittavan varaustunnuksen. Suosittelemme seuraamaan lentotietoja kuitenkin aina lähtöön saakka lentoyhtiön/lentokentän sivuilta, sillä aikatauluihin voi tulla muutoksia hyvinkin lähellä matkan ajankohtaa.


Miten varaan lisäpalveluja lennoille?

Lentoyhtiöillä on eri käytäntöjä palveluiden (mm. ateriat, istumapaikat, erikoismatkatavarat) varaamiseen. Perusohjeet käytännöistä löydät matkavarauksesi kohdekuvauksesta, mutta ohjeistamme lisäpalveluiden varaamisesta vielä matkasaatteessa (noin 2 viikkoa ennen matkaa). Mikäli haluaisit korottaa matkustusluokkaasi, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme. Joillekin kaukomatkoillemme voit varata businessluokan lennot jo varauksesi yhteydessä, lisämaksu kerrotaan matkan hintatiedoissa.


Mistä löydän matkan hotellitiedot?

Matkan hotellitiedot löytyvät matkan nettisivuilta. Huomioithan kuitenkin, että majoituspaikkoihin voi tulla muutoksia. Mikäli matkan yhteydessä annettu tieto on alustava, tarkennamme hotellitiedot matkasaatteen yhteydessä. Matkasaatteesta löydät myös matkan ensimmäisen majoituspaikan osoitteen ruumaan menevän matkatavaran nimilappuun.


Tarvitsen apua liikkumiseen, voinko lähteä matkalle?

Useimmat matkamme vaativat osallistujalta normaalia peruskuntoa. Mikäli matka ei sovellu liikuntarajoitteiselle, se kerrotaan matkan yhteydessä. Mikäli voit liikkua vain lyhyitä matkoja ja/tai tarvitset liikkumiseen avustajaa, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme ennen matkavarausta, jotta voimme selvittää osallistumismahdollisuutesi. Lentokentille on erillistilauksesta saatavissa maksuttomia pyörätuolikuljetuksia, lisätiedot asiakaspalvelustamme.


Voinko ottaa lääkkeitä mukaan matkalle?

Lääkkeitä on hyvä varata mukaan hieman enemmän kuin matkan kesto edellyttäisi. Suosittelemme kuljettamaan lääkkeet käsimatkatavaroissa alkuperäispakkauksissa ja ottamaan reseptin mukaan, jotta voit tarvittaessa todentaa tullissa kuljetusoikeutesi. Huomioithan, että Schengen-maihin matkustettaessa mukana tulee olla reseptin lisäksi apteekista saatava maksullinen Schengen-todistus, jos lääkkeet ovat huumaavia ja keskushermostoon vaikuttavia (PKV-lääkkeet). Lisätietoja apteekeista tai osoitteesta www.kanta.fi/ulkomailla

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta www.thl.fi saatte ajankohtaiset tiedot lomakohteenne terveystilanteesta ja rokotussuosituksista. Matkustusturvallisuuteen liittyvät ulkoasiainministeriön julkaisemat matkustustiedotteet löydät matkakohteen alta sivuilta www.um.fi. Sivuilla on myös lomakohdettanne lähinnä olevan Suomen edustuston yhteystiedot.


Kuinka paljon matkatavaraa saan ottaa mukaan?

Lomalinjan ryhmämatkoilla Finnairin lennoille saa tällä hetkellä ottaa mukaan yhden (1) ruumaan menevän matkalaukun (max. 23 kg) lisäksi yhden (1) käsimatkatavaran, enimmäismitoiltaan 55x40x23 cm, sekä yhden (1) pienikokoisen henkilökohtaisen tavaran, esim. käsilaukun tai kannettavan tietokoneen. Käsimatkatavarat saavat painaa yhteensä enintään 8 kg.

Tarkemman ohjeistuksen sekä Finnairin että muiden lentoyhtiöiden osalta löydät matkavarauksesi jälkeen kohdekuvauksestasi.

Lisätietoa pakkaamisesta: Näin pakkaat matkatavarat lennolle | Finavia


Tarvitsenko matkavakuutuksen?

Matkan hintaan ei sisälly peruutusturvavakuutusta. Kehotamme ottamaan jo matkavarauksen yhteydessä riittävän kattavan matkavakuutuksen ja peruutusturvan, joka kattaa myös matkatavarat sekä mahdollisen matkan pidennyksen. Vakuutuksen tulee aina olla voimassa ennen matkalle lähtöä ja koko matkan ajan. Mikäli matka suuntautuu korkeaan ilmanalaan, on hyvä tarkistaa, että vakuutus kattaa myös mahdollisen vuoristotaudin tai sairastapauksissa tarvittavan helikopterikuljetuksen.

Ota mukaan matkalle vakuutuskortti tai kopio vakuutuspapereista ja jätä vakuutuksen tiedot myös lähiomaisillesi. Lisätietoja sinulle sopivasta vakuutuksesta saat vakuutusyhtiöstäsi.

Huomioithan, että ylivoimaisissa tilanteissa, kuten lakko, luonnonkatastrofi, terrorismi tai vastaava, matkanjärjestäjä ei ole vahingonkorvausvastuussa mahdollisista aiheutuneista vahingoista. Ilma- ja merikuljetukseen liittyvä tapahtuman tai vahingon yhteydessä matkanjärjestäjän vastuu rajoittuu kyseisen lainsäädännön mukaisiin säännöksiin.

Suosittelemme myös hankkimaan Kelasta eurooppalaisen sairaanhoitokortin. Kortilla tulisi saada lääketieteellisesti välttämätön sairaanhoito EU- ja Eta-maissa sekä Sveitsissä, Iso-Britanniassa ja Pohjois-Irlannissa. Lääketieteellisesti välttämättömällä hoidolla tarkoitetaan hoitoa, joka ei voi odottaa sitä, että palaat kotiin. Maksuttoman kortin voivat tilata Kelasta kaikki Suomen sairausvakuutuksen piiriin kuuluvat henkilöt. Lisätietoja Eurooppalainen sairaanhoitokortti | Henkilöasiakkaat | Kela